Do re mi..

Ikväll har jag fått lära mej lite nytt om musik, dock från väldigt oväntat håll.
Det var nämligen så att Linnea och Linn planerade att gå och lära sig att sjunga, möjligen skulle dom få med sig Amanda också, och då förbestämde dom vilka stämmor dom skulle sjunga. Linnea bestämde på en gång att hon skulle sjunga "mellanstämman". Sen spårade det helt.
Amanda, som har en låg röst skulle då få sjunga den mörkaste stämman som heter "bur", sen skulle ju som sagt Linnea ha den där stämman mitt emellan som tydligen heter "dur", och sist men inte minst skulle Linn ta den högsta stämman som heter "djur". Självfallet blev det ju så att Linn skulle ha den eftersom att hon är så van att hålla på med djur.
Sen fick jag ett smakprov på hur dessa stämmor låter. Här får ni en nerskriven guide;

Bur; MOOOOOOOOAAAAAA
Dur; MÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ
Djur; MIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII

Otroligt vackert var det.
Linnea sa att när dom kommer på sin köruttagning och dom ska sjunga sin lilla trudelutt för att bestämma vilket röstläge dom tillhör ska dom då säga att dom är bur, dur och djur och att det absolut inte får alterneras något där inte, eftersom att det är väldigt viktigt att dom ska få sjunga det dom är vana vid.
Jag skulle betala mycket pengar för att få se den köruttagningen!

Men jag säger då det, nog är det ju synd att jag hann ha sånggenomgången med eleverna på skolan, jag lärde ju dom tydligen helt fel grejer, jag ber så hemskt mycket om ursäkt för det.
Helena; här har du det nya lektionsmaterialet!

Kommentarer
Postat av: Linnea

Jag kan komma och lära eleverna hur det går till med allt. Så de verkligen förstår alltså, det måste vara solklart!

2009-03-06 @ 09:36:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback