Du gamla, du ofria

Där försvann det lilla förtroende jag hade kvar för Sveriges regering.
När dom till slut röstade ja angående den s.k FRA-lagen ville jag bara börja gråta.
Dags att börja med något slags trimmat rövarspråk kanske?
Den här låten får föra min talan nu, jag orkar inte ens säga mer.
Den finns att ladda ner
här. Lysande, Pär Ström!


Du gamla, du ofria

Vi tackar vår riksdag som insåg i tid
Att integriteten får ge vika
Med teknisk kontroll får nu alla människor frid
Så Sveriges riksdags lov vi nu predika
Så Sveriges riksdags lov vi nu predika

Vi har en poliskår som verktyg har fått
Som gör att dom skumma snabbt kan haffas
Om någon försöker sig på ett litet brott
Så upptäcks det av nätet och dom straffas
Så upptäcks det av nätet och dom straffas

Du tronar på minnen från fornstora dar
Med lyckad signalspaning mot ryssar
Jag vet, att du är, och du blir, vad du var
Vi älskar F R A som alltid lyssnar
Vi älskar F R A som alltid lyssnar

Dom läser vart email och vart sms
Och kollar så inget skumt planeras
Din vänkrets den kartläggs med digital finess
Ja alla tycker F R A bör hedras
Ja alla tycker F R A bör hedras

Vägverkets kameror dom finns inte kvar
Istället sköts koll av satelliter
dom vet var du är, och dom vet var du var
Så det finns inte längre nån som smiter
Så det finns inte längre nån som smiter

Mobilen den lämnar ju efter sig spår
Som visar var alla promenerar
Om du sjukskriver dig, men går ändå ut och går
Var säker på att F-kassan agerar
Var säker på att F-kassan agerar

Du gamla, du fria, du fjällhöga nord
Du trygga, du glädjerika sköna
Jag älskar dig säkraste land uppå jord
Där inga brott sig någonsin kan löna
Där inga brott någonsin kan löna


Text: Pär Ström

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback