Varning: Kor

Igår var jag med om fler sjuka saker än vad en människa någonsin bör bli utsatt för.
Men å andra sidan så får jag ju skylla mej själv när jag umgås med vissa personer. Ni vet precis vilka ni är. Ni är inte bara dåliga..ni är lite bra ibland. Puss och nyp i stjärten

Nu lever katten rövare här i huset. Antingen är det så att det är någon traktor med saftblandare ute, eller så har han blivit schizofren. Det är ungefär 50-50.

Jag sitter och funderar om jag har gjort några världsomvälvande observationer idag men jag tror det är lite småklent på den fronten. Kan iofs berätta att vi hade första religionslektionen idag. Vi snackade hinduism. Som alla (?) vet så är kor heliga i den religionen.
Läraren målade upp scenariot att en västerlänning kom och körde bil i, låt oss säga Indien, och råkade köra på en ko. Risken är faktiskt påtaglig då dom "små" liven får knalla runt fritt, även på vägar och dylikt. Förmodligen skulle invånarna där bli så förbannade att dom hade struntat totalt i att dom allra troligast blir myggor i sitt nästa liv, och slagit ihjäl stackarn som satt där med en ko klistrad på motorhuven.
När vi hade kommit så långt i resonemanget låg halva klassen ner på borden och vred sig av skratt, då dom flesta såg framför sig hur ilskna indiska bönder kom springade med liar och alla möjliga dödliga tillhyggen.

image46


En fundering jag fick när vi snackade om hinduism och kastsystem och sånt där är hur dom ser på en människa som är av det lägre kastet, som tar livet av sig. En människa av det lägre kastet kan ju inte komma till nästa kast förrän möjligen i sitt nästa liv. För att påskynda detta skulle kan ju tekniskt sett kunna begå självmord. Saken är bara den att då finns ju risken att man stöter sig lite med karman, vilket gör att man kanske degraderas till att vara mygga i sitt nästa liv, vilket inte kan vara jättekul. En bra grej dock är att man kan göra hur mycket fanskap som helst när man är mygga (insekt om man ska vara petig), för hinduerna har konstaterat att dom inte kan ställas inför rätta. En mycket skarpsynt observering måste jag säga.
(Här såg jag och Niklas framför oss när en mygga som har bitit en massa folk kallas till rätten, iförd munkorg av det slag som Hannibal Lecter har på sig i När lammen tystnar. Måste jag tillägga att vi åter igen vred oss av skratt?)

Religionskursen kan nog bli rätt kul ändå.

Kommentarer
Postat av: Malin

Eller så dör jag om jag har lite otur:)Hatar kittel i magen, klarar inte av det!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback