Växellåda?

Nu när jag snart är framme vid eget körkort har jag funderat en hel del på det här med att växla, gentemot att inte växla. Alltså manuell- eller automatväxellåda.
Jag tror jag skulle bli rätt uttråkad om jag inte fick växla faktiskt.
Ett minus är dock att det kräver lite mer koncentration och ansträning för att göra det bra.

När man ser amerikanska filmer och nån blir jagad av en mördare och springer mot bilen för att köra iväg så ser det ut så här (vi pratar om en helt vanlig amerikansk bil):
1. Personen öppnar dörren till bilen och slänger sig in
2. Personen startar bilen
3. Bilen burnar iväg

Detta har tagit ungefär 1 sekund.

Vi tar samma scenario fast i Sverige. Här har vi manuell växellåda som standard.
1. Personen öppnar dörren till bilen och slänger sig in
2. Personen startar bilen
3. Personen börjar försöka hitta dragläget
4. Eftersom att personen håller på att göra i byxan för att den är så rädd, då mördaren faktiskt är hack i häl, får stackaren motorstopp.
5. Personen startar bilen igen
6. Personen försöker hitta dragläget igen
7. Personen dör, för den har inte hunnit komma iväg innan mördaren kom och hade ihjäl den

Här ser vi stora skillnader. Det kan alltså vara ganska farligt att ha manuell växellåda.
Dock blir jag sällan jagad av mördare..så jag tror jag ska överleva trots att jag inte har en automatväxlad bil.

Kommentarer
Postat av: sofie

HAHA!
Störtskönt!

Postat av: Tervaperkele

hahahaha... :D

2007-10-03 @ 19:54:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback